Pamela Diamante born in 1985, lives and works in Bari.

Her artistic practice is based on the concept of complexity, where theories of systems, emerging phenomena, accidental and unpredictable events, are essential.
The hybrid languages, through videos, photographs and site-specific installations, which reflect the relation between scientific axioms and the analysis of mass communication methods. Multidimensional realities, fictions and paradoxes of the post-medial society show how the concept of truthfulness is related to the principle of indetermination. Everything can be considered as relative depending on the interdependence and point of view of the observer.

La ricerca di Pamela Diamante si fonda sul concetto della complessità, in cui teorie dei sistemi, fenomeni emergenti, eventi accidentali e imprevedibili ne costituiscono l’essenzialità. La sua pratica si dipana attraverso linguaggi ibridi che annullano o fortificano la natura stessa del medium, attraverso video, fotografie, installazioni site-specific in cui si riflette il rapporto tra assiomi scientifici e analisi dei metodi della comunicazione di massa. Realtà multidimensionali, finzioni e paradossi della società post-mediale inscenati dall’artista mostrano come il concetto di veridicità evochi il principio di indeterminazione: tutto è relativo rispetto al punto di vista dell’osservatore.

Solo show

2022 Stato di flusso, curated by Chiara Pirozzi/Alessandra Troncone, Fondazione Arnaldo Pomodoro, Milano, Italy
– Altra Natura, Public art installation, Piazza Olivetti, Milan
2021 ASYNC, galleria Gilda Lavia, Roma, Italy
2020 Le origini, la terra, il mare – Sta come torre, curated by Paolo Mele Challet Villa Comunale Trani, Italy
2018 Welcome apocalypse, galleria Gilda Lavia , Roma, Italy
– Arte fiera, Galleria Rossmut, Bologna, Italy
2017 2016 curated by Giulia Bortoluzzi e Maria Villa, The Open Box, Milan, Italy
2016 de sti no curated by Michela Casavola, galleria Rossmut, Roma, Italy
– On/Off  curated by Dayalis Gonzalez Perdomo,  Centro de las Artes Visuale, Matanzas, Cuba

Group exhibitions

2023I am border/I am border, curated Pierre Dupont/Anna Daneri from a research project by Antonino Milotta developed in collaboration with the Euphemia Collective of the Laboratory of Visual Sociology, University of Genoa (DISFOR) by Anna Danieri/Pierre Dupont, Palazzo Grillo, Genoa
– Miart, galleria Gilda Lavia, Milan, Italy (soon)
2022 Belonging – European Investment Bank (EIB) Art Collection, Hunt Museum, Limerick, Ireland
– VarDigitalArt, curated by Davide Sarchioni, PalaRiccione, Riccione, Italy
– Collettiva#2, Monitor gallery, Pereto, Italy
– Miart, galleria Gilda Lavia, Milan, Italy
2021 La Via della Seta. Arte e Artisti contemporanei dall’Italia, curated by Angela Tecce and IGAV, Beijing – Millennium Art Museum (China), Xi’An – Xi’an Art Museum (China), Yerevan – Hay Art Gallery (Armenia), Tbilisi – Tbilisi History Museum (Georgia), Ankara – Cermodern Museum (Turkey), Sofia – National Art Gallery (Bulgaria), Chisinau – National Art Museum (Moldavia)
– Premio Michetti, curated by Daniela Lancioni, Michetti Foundation, Francavilla al mare, Italy
– Special project for Roma Arte in Nuvola, curated by Adriana Polveroni, Centro Congressi La Nuvola, Roma, Italy
– ARTVERONA, Galleria Gilda Lavia, Verona, Italy
2020 PERFORMING PAC MADE of SOUND PAC Padiglione d’Arte Contemporanea, Milan, Italy
– Stasi frenetica, curated by Arstissima, Museo GAM, Turin, Italy
– Rilevamenti 2, curated by Bruno Corà, invited by Angela Tecce, CaMusAc, Cassino, Italy
– Sta come torre, curated by Paolo Mele, Museo Castromediano, Lecce, Italy
2019 Ritmo Bodoni, curated by Claudia Borrelli/Mario Francesco Simeone, Castiglia di Saluzzo, Italy
– Mother, I See Myself In Your Eyes, Curated by Dayalis Gonzalez Perdomo, Concretespace, Miami U.S.A
2018 Artissima, Galleria Gilda Lavia, Torino
– Stato stazionario,  curated by Roberto Lacarbonara/Antonio Frugis, Taranto, Centro di Ricerca Arte Contemporanea, Taranto
– Code Art Fair, Galleria Gilda Lavia, Copenaghen, Danimarca
– Club GAMeC Prize, curated by Manuela Valentini, ex Carcere di Sant’Agata, Bergamo
– Il paradigma di Kuhn, galleria FuoriCampo, Siena / StudioO2, Cremona
2017 Open studio Kooshk Residency, Teheran, Iran
– The Open Box at NESXT, Park-Carlina, Torino
– ART PROJECT FAIR XIII EDIZIONE, ArtVerona, Galleria Rossmut, Verona,
– La memoria e l’oggetto,  curated by Alessandro Demma / Vahid Malek, Certosa di San Giacomo, Capri
– Premio Matteo Olivero, Antico Palazzo del Comune di Saluzzo, Cuneo
– Open studio, Viafarini, Milano
2016 ART PROJECT FAIR XII EDIZIONE, ArtVerona, Galleria Rossmut, Verona
– Premio Cambiamenti, Palazzo Bastogi Consiglio della Regione Toscana
– TIVaF, Tasmanian International Video Art Festival,  curated by Jessica Dorloff, Launceston, Tasmania
– BNL Media Art Festival – L’arte in un mondo che cambia,  curated by Valentino Catricalà, MAXXI Museo Nazionale delle Arti del XXI secolo, Roma
– Quotidiana/16, Centro Altinate, Padova
2015 Premio Maretti, Centro de Desarollo de las Artes Visuales, Havana,Cuba
2014 Annizero curated by Marilena Di Tursi, Ferrovie Apulo Lucane, Bari

Awards

2022 Premio Covivio, Milan
2019 European Investment Bank Institute, Disruption – The imprint of man, Artists Development Programme,  Luxembourg
2018 Italia – Argentina per l’arte, IIC Buenos Aires – Ministero degli Affari Esteri e della Cooperazione Internazionale
2016  Cambiamenti  by Enegan S.p.a.
– Artist selectioned by PAC Contemporary Art Pavilion of Milan for the first edition of MUSEION Prize in Bolzano.
2015 Claudio Abbado Artistic Excellence Award, promoted by Ministry of Education, Universities and Research and by Ministero dell’Alta Formazione Artistica.

Residencies

2022 Come2art, Bruxelles/Gradisca
2019 European Investment Bank Institute, Artists Development Programme , Luxembourg
2018 Istituto di Cultura Italiana Buenos Aires, Argentina
2017 Kooshk Residency, Teheran, Iran
– VIR Viafarini-in-residence, Milano

Publications

-Pamela Diamante, Stato di flusso, Booklet della Project Room #15,Fondazione Arnaldo Pomodoro ISBN 9788896132203
-Belonging – European Investment Bank (EIB) Art Collection,ISBN 978928615084
-Michetti,Spaletti e nuovi paesaggi con o senza figura, Artelito spa ISBN 9788894291438
-Rilevamenti 2, Fondazione CaMusAC, ISBN 9788849239690
-Arte e tecnologia del terzo millennio. Scenari e protagonisti a cura di Cesare Biasini Selvaggi e Valentino Catricalà, casa editrice Electa s.p.a.
-TARANTISMO: ODYSSEY OF AN ITALIAN RITUAL, Flee project ISBN 9782956967705
-222 artisti emergenti su cui investire/2019 curated by Cesare Biasini Selvaggi, exibart.edizioni, ISBN 9788885552026
-222 artisti emergenti su cui investire/2018 curated by Cesare Biasini Selvaggi, exibart.edizioni, ISBN 9788885553019
-Pamela Diamante de sti no, testi di Michela Casavlola, casa editrice NFC, ISBN 9788867261031

Contributions for publications

2020 Cover design, Un oscuro riflettere. Black Mirror e l’aurora digitale, Vincenzo Valentino Susca – Claudia Attimonelli, Mimesis EAN: 9788857561523
2017 Cover design, Antropologia della comunicazione visuale, esplorazioni etnografiche attraverso il feticismo metodologico, Massimo Canevacci, Postmedia Books ISBN:9788874901807
Illustration p. 60-61, Les Cahiers de l’Imaginaire n. 9 Le Voyage, CNRS EDS ISBN:2271115515

Talks

2017 La costuzione di un errore curated by Federica Biancni/Laura Tobaldo, Teatrino di Palazzo Grassi,Venezia
– L’immagine tra manipolazione e post-verità, curated by Claudia Attimonelli, Università degli studi di Bari Aldo Moro
2016 atupertu curated byEva Comuzzi, ArtVerona, Verona
– Tre Artisti italiani raccontano Cuba PAC Padiglione di arte contemporanea, Milano
– Quanto è contemporanea l’arte contemporanea curated by Marilena di Tursi, Fondazione Corriere della Sera, Bari
2015 TEDX  Resilienza, Teatro Margherita di Bari